Måndagen den 5 majs föredrag hölls av Magnus Ahlsten och temat var biogasproduktionen på Gotland. Magnus är entreprenören som drivit satsningen på biogas på ön.

Biogas utgörs av metangas. Första anläggningen kom 2010 och uppfördes i anslutning till reningsverket vid färjeleden där också den första tankningsstationen anlades. Arla var en viktig partner som erbjöd sig att köpa all den gas som inte såldes till fordonsgas. Därefter byggdes en större anläggning för rågas i Bro som via rörledning försörjer lagringsstationen vid Lundbygatan där också den största tankningsstationen finns med 6 pumpar för personbilar och 4 för lastbilar. Idag finns även en station i Lärbro och en i Alva.

Råvarorna för anläggningen i Bro är flottyrolja, sorterat matavfall samt restprodukter från jordbruket. Den växtnäring som blir kvar efter produktionen går tillbaka till de bönder som lämnar restprodukter. Driften i anläggningen i Bro är kontinuerlig och uppehållstiden är i snitt 40 dygn innan man får färdig metangas, men variationen i tid är stor beroende på råvarumixen.

Magnus lyfte fram biogasens höga energieffektivitet - 81 procent (klart bättre än till exempel RME). Anläggningarna ägs av Energiskiftet Sverige AB. Ytterligare en produktionsanläggning planeras på södra Gotland vilket skulle medföra att företaget har en kapacitet som motsvarar 10 procent av den samlade förbrukningen av bensin och diesel på Gotland. Gotland har högst andel biogasdrivna bilar i landet.

Destination Gotland är en möjlig framtida kund, men då behöver biogasen kylas till mycket låg temperatur och bli flytande så att den kan blandas med den LNG som är huvudbränsle för Destination Gotlands nuvarande fartyg. Den kommande katamaranen Gotland Horizon X projekteras för en flexiblare bränslemix.

Text Ulf Lundahl

Foto Mats Jansson